Week 5 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Rebecca Hellemons - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Rebecca Hellemons - WaarBenJij.nu

Week 5

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

10 Juni 2018 | Kenia, Kisumu

Maandag:
Op de afdeling bevallingen begin we elke dag om 07.30. We hadden eerst een rondleiding gehad. Daarna kwamen we bij de zwangere vrouwen aan, waar ze eerst allemaal gingen bidden en daarna met alle nurses een vergadering over alle moeder hadden. We hebben vandaag in totaal 6 bevallingen gezien, deze zijn allemaal goed verlopen. Alleen bij een vrouw was haar placenta gescheurd, waardoor een stuk was achtergebleven. Maar die hebben ze er ook weer uitgekregen. Daarom controleren ze de placenta altijd als deze eruit komt. Er was ook een bevalling buiten, die vrouw kwam aanlopen en toen het hoofdje er al een beetje uit zeg maar. Deze is dan ook buiten op stenen bevallen. Toen we terug kwamen van onze pauze kwam er een tuktuk aanrijden en die vrouw was ook aan het bevallen. Dus je maakt wat mee hier allemaal haha! Vanavond hebben we pannenkoeken gegeten, alleen die waren mislukt dus hebben we maar tosti’s gegeten.

Dinsdag:
Vandaag toen we begonnen was er meteen een bevalling bezig. We mochten meteen helpen en de baby schoonmaken. We hadden daarna weer een vergadering met alle nurses. Er waren vandaag weer 5 bevallingen, dit waren heel veel meisjes. Ik heb ook nog met een andere studente uit Kenia injecties gezet. Dit waren 2x een injectie in een infuus van iemand en 1x in de bil. De injectie in het infuus was diclofenac tegen de pijn. Tijdens de pauze kwam David nog gezellig bij ons zitten! Hij is een dokter en chirurg hier zeg maar en wij kennen hem van de operatie. Alle mensen zijn hier heel aardig en sociaal! Vanavond hebben Romy en ik weer lekker pasta pesto gemaakt!

Woensdag:
Vandaag hebben we weer een hoop meegemaakt. We begonnen eerst weer met een vergadering over alle moeders. Daarna was er een bevalling van een moeder met een hele kleine buik en ze was ook nog te vroeg om te bevallen eigenlijk. Ze had ook nog de pech dat haar baby verkeerd om lag en dus eerst met de kont eruit kwam. Het duurde wel ff voordat hij er echt uitwas, want het hoofdje lukte heel moeilijk. Eenmaal eruit moesten ze m aan de beademing leggen enzo. Maar ze deden er echt alles aan om het kindje te redden en het was gelukt want hij leeft nog!! Om 11 uur kwamen Sarah & Millicent langs bij ons om onze eerste donatie te regelen. Dit waren doeken voor de OK om te baby’s op de vangen als ze geboren worden en pyjama’s voor de baby’s bij de bevallingen. Ze waren er echt heeel blij mee!! Daarna ging een meisje van 15 bevallen, ze had al een kind van 2 jaar.. Ze was ook echt heel bang om te bevallen, ze krijste alles bij elkaar en wilde niks. Ze hebben haar echt met 5 man vast moeten houden.. Ook wel heel zielig, want dit meisje is 2 keer verkracht… Omdat haar andere kindje van 2 jaar er ook bij was en heel veel huilde ben ik bij hem gaan zitten en heb ik wat met hem gespeeld. Hij heeft dan ook een pyjama van ons gekregen! Vanavond gaan we weer lekker nasi eten.

Donderdag:
Vandaag was het alweer de laatste dag bij de bevallingen, want maandag gaan we weer terug naar de OK. Dit vind ik toch leuker en 1 week bevallingen zien is meer als zat. We begonnen de dag weer met een vergadering. naar dat we dat hadden gedaan was er een les voor de studenten. Omdat David hun leraar is ‘moesten’ wij er ook bij zitten. Het was best interessant tot hoever ik het allemaal heb begrepen. Het ging in ieder geval over PPS tijdens de zwangerschap. Daarna hebben we onze 2de donatie gegeven, dit waren knuffels voor de kinderen bij de bevallingen! Ze waren er echt allemaal heel blij mee! Het is zo leuk om te zien hoe blij ze hier zijn met de kleinste dingen. Vanavond hebben we weer pasta met tomatensaus op en lekker wat gedronken die avond, want we hadden nog Keniaanse wodka.

Vrijdag:
Nou ik was weer eens om 08.15 wakker. Echt veeel te vroeg.. Om 9 uur ben ik uit bed gegaan en gaan ontbijten. Rond 10 uur kwam Maurice tuktuk ons ophalen, we zijn toen eerst gaan pinnen, daarna naar de groentemarkt, masai markt en daarna naar de supermarkt. Bij de masai markt heb ik souveniertjes gekocht. Eigenlijk weer veel te veel haha.. Toen we thuis kwamen hebben we alle boodschappen opgeruimd en hebben we lekkere tosti’s gemaakt. Derest van de middag hebben we lekker gerelaxt. Om half 6 hadden we de tuktuk richting de KFC, aangezien we geen zin hadden om te koken. Nina is ook gezellig mee geweest. We hebben ook nog even een fles wodka gekocht, zodat we nog even vooruit kunnen komen tot dat we terug gaan.

Zaterdag:
Vandaag heb ik eerst lekker weer uitgeslapen tot half 10. Daarna eerst wat gegeten en de afwas gaan doen. Rond 11 uur zijn we naar het zwembad gegaan en hebben we liggen zonnen. Om 1 uur zijn we even gaan lunchen. We hebben tosti gegeten met een appel. Ook heb ik 2 brieven via de post gekregen. Eentje papa, mama, Brian & Tim en eentje van tante Anja, Justin, Milena & Nigel. Heel leuk & lief!! Rond half 4 ben ik lekker gaan douchen want de zon ging toen ook weg. Als avond eten hebben we weer lekker carbonara gegeten. Rest van avond hebben Lisa & Ik een filmpje gekeken en Romy en Manon zijn uit geweest.

Zondag:
Ik heb lekker tot 9 uur geslapen. Daarna weer lekker ontbeten. Rond half 11 zijn we weer met zijn alle naar buiten gegaan en lekker in de zon gelegen. Ook wel veel aan het zwembad, want het was vandaag heel warm. Om half 1 zijn we met zijn alle gaan lunchen, we hebben tosti's met ananas op. Daarna weer naar buiten. Maar om 3 uur zijn we weer naar binnen gegaan, want het was echt veel te warm en we hadden ook geen zin meer. We zijn toen allemaal lekker gaan douche. Vanavond gaan we weer soep met brood en knoflookboter eten. Daarna weer een filmpje kijken met zijn alle en op tijd naar bed, want morgen weer 1 week stage bij de operatie.

• 14 Juni 2018 - 10:16

Corien Van De Sande:

Hoi Rebecca,
    Wat indrukwekkend om je verslagen te lezen.
    Je kunt je hier in Nederland niet voorstelen dat bevallingen op die manier gaan.
    Ik lees zeker ook dat je het kunt relativeren en tussendoor veel leuke dingen doet (en goed eet!)

Groeten Corien